De yngste barna er avhengig av gode og trygge tilknytninger til de voksne i barnehagen. På Liten avdeling har vi plass for 7 barn med 3 faste ansatte som skaper trygge, stabile og stimulerende omgivelser for trivsel, utvikling og læring.
Faste rutiner
Vi organiserer dagene med faste rutiner. Faste rutiner gir de små forutsigbarhet, trygghet og mestringsfølelse. Vi bruker kort for å visualisere rutiner.
Vi starter dagen med innelek. Da har vi aktiviteter som forming, spillgruppe og gym. Ca. Halv ti rydder vi og vasker hender og spiser litt før vi går ut.
Etter at vi har hatt utelek, har vi samlingsstund. Samling har også faste rutiner som starter med velkommen-sang, navne-sang, innhold og avslutningssang. I samlingen bruker vi sangposer der barna trekker en konkret (figur, dyr) fra posen, hvor vi så synger en sang om denne. Sanger med konkreter og bevegelser (tegn til tale) lar barna bruke flere sanser (både visuelt og auditivt), og får dem fokuserte.
Etter samlingen spiser vi lunsj og har leggetid. Vi bruker Kidplan der foreldrene kan sjekke ting som sovetid, bleieskift, daginformasjoner osv. Når barna våkner har vi litt rolige innelek, og måltid med frukt før vi går ut en gang til.
Eget uteområdet for de yngste
Liten avdeling har egen uteplass med et lite fjell, gressplen, bark-underlag, sandkasse og asfalt hvor barna kan stimulere motoriske ferdigheter på forskjellige terreng. Vi går ut 2 ganger om dagen, på formiddagen og ettermiddagen.
Arbeidet vårt
Den viktigste læringen foregår gjennom hverdagsaktiviteter, men vi vil også jobbe med tema gjennom ulike aktiviteter i forming, turer, gym, bøker og musikk. Vi er også medlem av «den syngende barnehage», og vi synger mye! Musikk skaper fellesskap, følelsesmessig utvikling, sosial kompetanse, er språkstimulerende, og ikke minste skaper glede og trivsel.
Gjennom dette barnehageåret jobber vi med et Sanseprosjekt. Små barn erfarer med kroppen og sansene, og kroppen og sansene danner grunnlaget for deres erfaringer og læring. Derfor tilrettelegger vi slik at barna våre får utvide erfaringsverden gjennom ulike sanselige og kroppslige aktiviteter. Det kan være et materiale eller et fenomen ut fra barnas interesser. Fram til nå har vi utforsket maling med hele kroppen, dopapir, vann, sand, is og snø. Vi legger vekt på prosessen og barna får tid og mulighet til å utforske temaet med kroppen og sansene. Vi følger barnas initiativ og inspirerer og utfordrer dem i aktivitetene.
Ut fra sanseprosjektet jobber vi med forskjellige temaer. Vi jobber nå med temaet «Babblarna». Hovedmålet til temaet er å utvikle barnas språk og kommunikasjonsevne gjennom ulike aktiviteter knyttet til «Babblarna» for eksempel «Babblarna» sanger med konkreter, bøker og formingsaktiviteter, Babblarna fest osv. Under hver aktivitet bruker vi god tid og setter ord på det barna viser interesse for.